Συζήτηση για το Κυκλοφοριακό

Εισηγητική Ομιλία Κυριακή 12 Μάη 2019

Κυρίες και κύριοι φίλες και φίλοι,

Ευχαριστούμε για την ανταπόκρισή σας, στη σημερινή συζήτηση που διοργανώνει η Ατραπός Κηφισιάς, στην πολύ πυκνή και δύσκολη για όλους προεκλογική περίοδο.

Η Ατραπός Κηφισιάς είναι νόμιμο Σωματείο Κοινωνικής Οικονομίας, Ποιότητας Ζωής και Αλληλεγγύης, που ιδρύθηκε τον Μάιο του 2015.

Τα μέλη μας εντάσσονται ως εθελοντές, ανεξάρτητα του τόπου κατοικίας, καταγωγής ή εθνότητας, εφόσον αποδέχονται τους σκοπούς των καταστατικών μας αρχών.

Οι πόροι μας, προέρχονται από τη συνδρομή των μελών που είναι μόλις 18 ευρώ το χρόνο, αλλά και από δωρεές φίλων, που επιθυμούν επώνυμα ή και ανώνυμα, να στηρίξουν τις δράσεις μας.

Για τη χρηματική αυτή διαδικασία, υπάρχει τραπεζικός λογαριασμός και θεωρημένες αποδείξεις είσπραξης, συνδρομών, δωρεών και πληρωμών.

Κανένα μέλος στο Διοικητικό Συμβούλιο και στις δράσεις μας δεν αμείβεται. Όπως δεν αμείβονται και οι ιδιοκτήτες της έδρας μας και του διαμερίσματος που μας έχει παραχωρηθεί ως ένας χώρος πρόσκαιρης φιλοξενίας και δραστηριότητας.

Η Ατραπός Κηφισιάς, δεν ενδιαφέρεται να διεκδικήσει τη δημοτική αρχή της πόλης, στις εκάστοτε δημοτικές εκλογές, σύμφωνα με το καταστατικό της.

Περιορίζεται αποκλειστικά στις αρχές του καταστατικού της και με αυτή την έννοια, η ομάδα μας για την Ποιότητα Ζωής προγραμμάτισε αυτή τη συζήτηση, αφού το κυκλοφοριακό πρόβλημα, είναι από εκείνα που ταλαιπωρούν τις τοπικές ενότητες στο Δήμο Κηφισιάς και είναι ένα πρόβλημα, που ενώνει προβληματισμούς και αγανάχτηση όλων των κοινωνικών ομάδων, των διαφορετικών πολιτικών και των ιδεολογικών μας πεποιθήσεων.  

Είναι ένα πρόβλημα που κατά τη γνώμη μας, δεν αρχίζει και τελειώνει στα όρια του Δήμου Κηφισιάς. Αφορά γενικά την πολιτεία και ειδικά όλες τις γειτονικές περιοχές.

Αν και γνωρίζουμε απολύτως, ότι η σημερινή συζήτηση δεν μπορεί να δώσει συγκεκριμένες λύσεις, ιδιαίτερα σε ότι αφορά τεχνικά θέματα που απαιτούν ειδικές γνώσεις, αλλά και την πληροφόρηση των δεδομένων που σχετίζονται ή επηρεάζουν το κάθε προς επίλυση πρόβλημα, εκτιμήσαμε ότι είναι χρήσιμο να το συζητήσουμε, ώστε η κάθε πλευρά των φορέων των πόλεων μας και της πολιτείας, να καταθέσει τη βούληση της, ώστε αμέσως με την έναρξη της νέας αυτοδιοικητικής περιόδου, να διερευνηθούν με ενιαίο τρόπο για όλους, οι καλύτερες λύσεις.

Κυρίες και κύριοι φίλες και φίλοι,

Έχουμε τη γνώμη, ότι τα προς επίλυση κυκλοφοριακά προβλήματα πρέπει να τα διακρίνουμε σε δύο βασικές κατηγορίες.

Η πρώτη κατηγορία: Αφορά στα προβλήματα που σχετίζονται ή προκύπτουν από τον αυτοκινητόδρομο Αθηνών Λαμίας, των Λεωφόρων Κηφισιάς και Κύμης και τους βασικούς οδικούς άξονες που διασχίζουν τον κάθε δήμο.

Για το Δήμο της Κηφισιάς αναφερόμαστε στους βασικούς οδικούς άξονες όπως, Τατοϊου, Λύρα, Χαριλάου Τρικούπη, που μέσω Ελαιών και Ιλισίων, επεκτείνεται προς τα δύο ρεύματα του Αυτοκινητόδρομου Αθηνών Λαμίας, για τους οποίους η αρμοδιότητα κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας, ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών και την Περιφέρεια Αττικής και ίσως μας διαφεύγουν ίδιας αρμοδιότητας, κάποιοι ακόμα οδικοί άξονες.

Η Δεύτερη κατηγορία:  Αφορά τα προς επίλυση προβλήματα του τοπικού οδικού δικτύου κάθε δήμου, η επίλυση των οποίων αποτελεί έργο και αρμοδιότητα των δήμων.

Η πρώτη κατηγορία του αυτοκινητόδρομου Αθηνών Λαμίας, Κηφισιάς, Κύμης και των κατά Δήμο βασικών οδικών αξόνων, μας ενδιαφέρει για δύο λόγους.

Ο πρώτος, λόγω των κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όταν συνεπάγεται η διέλευση υπερτοπικής κυκλοφορίας, μέσω του δομημένου ιστού, κάθε δήμου.

Ο δεύτερος, είναι το κατά πόσο εξασφαλίζουν την καθημερινή ασφαλή και σύντομη πρόσβαση των κατοίκων κάθε δήμου, προς το πολεοδομικό συγκρότημα του Λεκανοπεδίου Αττικής.

Η δεύτερη κατηγορία:

Το τοπικό οδικό δίκτυο κάθε Δήμου. Κατά πόσο η σημερινή κατάσταση διασφαλίζει τη σύντομη και ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων και των δυνατοτήτων ασφαλούς κίνησης των πεζών επί των πεζοδρομίων, είναι ερώτημα για το οποίο σήμερα δεν υπάρχει απάντηση.

Καθίσταται πιστεύουμε άμεσα απαιτητό ένα πρόγραμμα επανεξέτασης και διορθωτικών παρεμβάσεων για διευκόλυνση της κίνησης των πεζών, και των Ατόμων με Κινητικές Δυσκολίες, καθώς και ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα απελευθέρωσης των πεζοδρομίων, που σήμερα σχεδόν στο σύνολό τους αποτελούν χώρο «βλάστησης, στάθμευσης και τοποθέτησης πινακίδων».

Από το παρελθόν, έχουν υπάρξει αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου, κάποιες και με διαδημοτική συναίνεση, όμως ποτέ δεν εφαρμόστηκαν με διάφορες επιμέρους ερμηνείες.

Εμείς, δεν είμαστε ειδικοί να τοποθετηθούμε επί αυτών των ερμηνειών.

Οι αρμόδιες θεσμικές υπηρεσίες ερμηνεύουν όλες τις αποφάσεις και τα αιρετά δημοτικά συμβούλια τις υλοποιούν και όπου χρειάζεται, ασκούν τα προσφερόμενα μέτρα, με στόχο την ποιότητα ζωής των κατοίκων τους.

Αγωνιούμε μόνο, για την ποιότητα ζωής στον τόπο που κατοικούμε και γνωρίζουμε, ότι για να βελτιωθεί η ποιότητα της ζωής μας, χρειάζεται να εργαστούμε από κοινού όλες οι πόλεις και οι φορείς τους και σήμερα εδώ, μόνο αυτό προσδοκούμε και επιδιώκουμε.

Προσδοκούμε και επιδιώκουμε τη συνεργασία, μεταξύ όλων εντός των Δήμων, όπως και στη διαδημοτική συνεννόηση, γιατί πιστεύουμε, ότι το κυκλοφοριακό στην καθημερινή ζωή στις πόλεις, μπορεί να βελτιωθεί ουσιαστικά σε χρόνο, σε χρήμα και ποιότητας περιβάλλοντος, με τη συνεργασία φορέων της πολιτείας, της αλληλέγγυας κοινωνικής συλλογικότητας, της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και των σύγχρονων τεχνολογιών.      

Αποφασίσαμε να ανοίξουμε αυτό το διάλογο, καλώντας τις δημοτικές παρατάξεις που διεκδικούν τη δημοτική αρχή, τους φορείς της πολιτείας και της Κυβέρνησης, προκειμένου να συμβάλουμε, ώστε τα νέα δημοτικά συμβούλια που θα προκύψουν από τις δημοτικές εκλογές, αμέσως με την ανάληψη των καθηκόντων τους, να συνεργαστούν για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής μας στο κυκλοφοριακό πρόβλημα, που καθημερινά μας ταλαιπωρεί.

Κάποιοι φορείς δεν ανταποκρίθηκαν σήμερα. Ίσως δεν αξιολόγησαν επαρκώς τον κοινωνικό χαρακτήρα της πρόσκλησης. Ίσως προγραμματισμένες υποχρεώσεις τους δεν το επέτρεψαν.   

Εμείς επιμένοντας και αφού προηγουμένως εργαστούν οι εμπλεκόμενες τοπικές δυνάμεις, ακόμα και στο τρέχων έτος, προτείνουμε το Μάη του 2020, να συναντηθούμε ξανά και με όσους σήμερα απουσίασαν, να επικυρώσουμε μια ολοκληρωμένη, ενιαία για τους όμορους δήμους, λειτουργική κυκλοφοριακή μελέτη.